Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
21/9/2009 | Κατερίνα Πολύζου

Συνέντευξη του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

32ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ  ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
digi2009- ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ
15ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
21-26 Σεπτεμβρίου 2009

Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου 2009

ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ

Συνέντευξη του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ΑΝΤΩΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

        Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ανοίγει φέτος την 32η αυλαία του κι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Αντώνης Παπαδόπουλος, στη συνέντευξη που ακολουθεί απαντάει σε ερωτήματα που αφορούν τη μέχρι σήμερα εξέλιξή του, τις αξιώσεις του εξωτερικό, τη θεσμοθέτηση  νέων τομέων αλλά και τις φιλόδοξες μελλοντικές επιδιώξεις του.


- Είστε ένας άνθρωπος που ταξιδεύει διαρκώς. Παρακολουθείτε πολλά ευρωπαϊκά Φεστιβάλ, συναναστρέφεστε ανθρώπους του κινηματογράφου από όλο τον κόσμο, είστε μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ποια είναι η φήμη του Φεστιβάλ της Δράμας στο εξωτερικό;

Το Φεστιβάλ της Δράμας έχει τόσο καλή φήμη στο εξωτερικό όσο δεν έχει ανάλογη στην Ελλάδα. Το Κλερμόν Φεράν βρίσκεται στη πρώτη θέση των εκτιμήσεων για τα Διεθνή Φεστιβάλ Μικρού Μήκους.  Αμέσως μετά ακολουθούμε εμείς μεταξύ δεύτερης και τρίτης θέσης.

-    Λαμβάνεται ως επιβεβαίωση των προσπαθειών σας αυτή την αναγνώριση;

 Απολύτως. Θεωρώ ότι είναι μια επιβράβευση, επιβεβαίωση, αναγνώριση της δουλειάς που κάνουμε εδώ 15 χρόνια τώρα.

-Τι είναι αυτό που, κατά τη γνώμη σας, καθιστά το Φεστιβάλ Δράμας σε αυτή τη θέση ανάμεσα στα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους στην Ευρώπη; Ποια είναι, τα δυνατά του σημεία;

 Πρώτον, το Φεστιβάλ Δράμας έχει αποκτήσει μια φερεγγυότητα ως προς την επιλογή των ταινιών, είναι πολύ σημαντικό να έχεις στο πρόγραμμα σου τις καλύτερες ταινίες από την τεράστια διεθνή δεξαμενή. Δεύτερον, έχουν φερεγγυότητα τα βραβεία του. Είναι εξίσου σημαντικό να βραβεύονται ανάμεσα σε καλές ταινίες οι πραγματικά καλύτερες. Και δεν συμβαίνει σ’ όλα τα Φεστιβάλ.  Είναι δυο στοιχεία που καθιστούν το Φεστιβάλ της Δράμας κραταιό πια. Και η προϋπόθεση για να ‘χεις αξιόπιστα βραβεία, είναι η καλή επιλογή των μελών, και η χημεία που μπορείς να διαβλέψεις, μέσα στη κριτική επιτροπή.


Αναγνωρισμένες κριτικές επιτροπές

-Με ποια κριτήρια επιλέγετε τα μέλη των κριτικών επιτροπών;
Γνώση κι αγάπη για το κινηματογράφο. Αν ο ένας είναι αναγνωρισμένος σκηνοθέτης, όπως είχαμε πέρυσι σας υπενθυμίζω τον κύριο Λοπουσάνσκι, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα του ευρωπαϊκού κινηματογράφου,  και ο άλλος, όπως έχουμε φέτος την Μανουέλα Τσέρνατ, που είναι ιστορικός κινηματογράφου και αντιπρύτανης στο Πανεπιστήμιο του Βουκουρεστίου, για μένα δεν παίζουν ρόλο αυτές οι διαφοροποιήσεις. Ξέρω ότι  και οι δυο γνώστες του κινηματογράφου και αγαπάνε τον κινηματογράφο.

-Πρόκειται για προσωπικές σας επιλογές;

Ένας από τους λόγους που ταξιδεύω στα Φεστιβάλ είναι κι αυτός. Βλέπεις, συγκρίνεις, αξιολογείς κι επιλέγεις τους καλύτερους.

-Φέτος, οι ελληνικές ταινίες θα κριθούν και από μια ξένη, την Ιταλίδα παραγωγό και πρόεδρο του Φεστιβάλ Meremetraggio της Τεργέστης, Maddalena Mayneri. Είναι κάτι που συμβαίνει σπάνια.  Έχει κάποιο λόγο φέτος η συγκεκριμένη ξένη συμμετοχή στην ελληνική κριτική επιτροπή;
 
Καταρχάς έχει την σημειολογία του ότι, βάζουμε έναν, όπως πάντα, γνώστη του κινηματογράφου αλλά όχι της ελληνικής πραγματικότητας, που πάει να πει ότι είναι μια ουδέτερη κρίση. Και είναι πολύ ενδιαφέρον, νομίζω, και για τους άλλους τέσσερις Έλληνες να ακούσουν τη δική της άποψη. Επίσης, με το Φεστιβάλ Meremetraggio της Τεργέστης έχουμε ήδη μια μεγάλη συνεργασία που πιθανό να εξελιχθεί σε  διαφεστιβαλική συνεργασία στο μέλλον.


Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου (EFA)

-Τα μέλη της κριτικής επιτροπής, πιστεύετε ότι παίζουν ρόλο «αγγελιοφόρου», επηρεάζοντας τη φήμη του Φεστιβάλ στην Ευρώπη ή και παραέξω;

 Απόλυτα. Πριν από πέντε χρόνια ήρθε η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και μας πρότεινε να γίνουμε μέλος της. Εμείς δεν είχαμε κάνει καμία αίτηση. Αυτή μας βρήκαν. Από κάποιους τέτοιους μαντατοφόρους, όπως λέτε, μαθαίνουν κι αυτοί τι γίνεται. Θεωρώ κορυφαία στιγμή για το Φεστιβάλ την αναγνώριση από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου.

-    Είστε, ο ίδιος, μέλος  της Ακαδημίας με δικαίωμα ψήφου για τα βραβεία που απονέμει. Τι σημαίνει για σας αυτή η ιδιότητα;

 Είναι σπουδαία δουλειά να παρακολουθείς τις κατά τεκμήριο καλύτερες ταινίες της ευρωπαϊκής κινηματογραφικής παραγωγής και να συνειδητοποιείς ότι η ψήφος σου κάτι σημαίνει και για τη χώρο σου και για τον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Και, βεβαίως, είναι ανεκτίμητη η πολυτέλεια που σου δίνεται να δεις prime time τις καλύτερες ταινίες.

- Πως βλέπουν στους κύκλους της Ακαδημίας το Φεστιβάλ της Δράμας;

 Η Ακαδημία είναι πολύ ευχαριστημένη από τη δουλειά μας. Σχεδόν κάθε χρόνο μας στέλνουν συγχαρητήρια για την άψογη διεξαγωγή του διαγωνισμού, για το ότι η κριτική επιτροπή είναι φερέγγυα, για ότι βγάζει καλό βραβείο. Όλα αυτά είναι σημαντικά για την Ακαδημία. Είναι πετραδάκια που στήνουν και το δικό τους οικοδόμημα. Το καλό αποτέλεσμα των Φεστιβάλ θα δώσει ένα καλό αποτέλεσμα και στην Ακαδημία στο μεγάλο βραβείο  που απονέμει κάθε Δεκέμβρη στη ταινία μικρού μήκους.


Διπλασιασμός ταινιών στο Digi 2009

-Στη φετινή σοδειά έχουν διπλασιαστεί οι συμμετοχές στο ψηφιακό πρόγραμμα του Φεστιβάλ…

 …Είναι χαρακτηριστική η συμμετοχή στο Digi 2009. Φέτος, συμμετέχουν 36 ταινίες σ’ αυτό το πρόγραμμα. Καταρχάς, τετραπλασιάστηκε από πέρυσι η συμμετοχή στις αιτήσεις υποψηφιότητας. Σχεδόν 200 ταινίες υποβλήθηκαν. Και επίσης, ήταν πολύ καλή η ποιότητα των ταινιών. Με δυο λόγια: έκρηξη αριθμού συμμετοχής και ποιότητας στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

-    Πως αξιολογείτε αυτή την εξέλιξη;

 Τα πράγματα βαίνουν όπως τα είχαμε προϋπολογίσει εδώ και τρία χρόνια όταν το Digi ξεκίνησε στη Δράμα. Εγώ τον περίμενα αυτό τον πολλαπλασιασμό των συμμετοχών. Είναι μια εξέλιξη αναμενομένη. Κι αυτό έχει έναν αντίχτυπο και στο εθνικό διαγωνιστικό. Τι θέλω να πω: οι ταινίες οι σπουδαστικές που συμμετέχουν στο ελληνικό πρόγραμμα και είναι σε φιλμ φυλλορροούν πια. Είναι πολύ εύκολο σήμερα οι σπουδαστές να γυρίζουν ταινίες ψηφιακές. Κακώς για μένα. Είναι όμως μια πραγματικότητα. Έτσι, όλος αυτός ο όγκος του σπουδαστικού, που ήταν μεγάλος, έχει διοχετευτεί πια στο Digi.

-    Ένα νέο στοιχείο στη διάρθρωση του προγράμματος είναι ότι  το Σάββατο, τελευταία μέρα του Φεστιβάλ, προβάλλονται από το πρωί ως το βράδυ στο κινηματογράφο «Ολύμπια» για πρώτη φορά φέτος όλες οι ταινίες του Digi 2009…

 Δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά για μια δεύτερη προβολή των ταινιών τους. Κυρίως, για το δραμινό κοινό. Είναι μια μέρα που ευνοεί την προσέλευση κινηματογραφόφιλων στις αίθουσες.

-Πρόκειται για μια στήριξη που θεωρήσατε αναγκαία;

Προσπαθούμε εδώ και τρία χρόνια να καθιερώσουμε στο Φεστιβάλ τη νεανικότητα που του ταιριάζει και το ψηφιακό πρόγραμμα του το προσδίδει. Όπως και τα Workshops που διοργανώνουμε.

Ο νέος εκπαιδευτικός τομέας, Drama Mini Talent Lab

-    Φέτος δημιουργήσατε έναν καινούριο τομέα εκπαιδευτικού περιεχομένου. Τα εργαστήρια με τίτλο Drama Mini Talent Lab. Tι σημαίνει αυτό για το Φεστιβάλ;

 Το σημαντικό για μένα είναι η ένταξη της εκπαιδευτικής δραστηριότητας στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Δράμας. Και φιλοδοξούμε, εγώ τουλάχιστον, να μπει κάτω από την ομπρέλα Talent Campus του Berlin Film Festival.  Επί της ουσίας, είναι πια αναγκαιότητα εκτός από την έκθεση των ταινιών στους θεατές, να γίνονται παραγωγικές δραστηριότητες,  αξιοποιώντας τον κόσμο που ζει σε αυτή την πόλη αλλά και τον κόσμο που έρχεται από την υπόλοιπη Ελλάδα και το εξωτερικό.

-    Ποιες ήταν οι πρώτες αντιδράσεις στην πρόσκληση ενδιαφέροντος;

Σε αυτό το κινηματογραφικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα απευθυνθήκαμε όχι μόνο σε κινηματογραφιστές αλλά γενικά στο κοινό και για πρώτη χρονιά είχαμε μια πολύ σημαντική συμμετοχή. Μόνο στο ένα σκέλος, στο εργαστήριο δημιουργίας ταινίας «Α Stranger in Drama», συμμετέχουν περισσότερα από 30 παιδιά.

-    Οι συμμετέχοντες σε αυτό το σκέλος, κινηματογραφούν αυτές τις μέρες τη Δράμα και στη τελετή λήξης θα παρουσιάσουν μια ταινία μικρού μήκους. 

…Είναι ένα εργαστήριο που σχεδιάσαμε με την Βαρβάρα Δούκα και τον Στάθη Παρασκευόπουλου και επικεφαλής του είναι ο Leon Herbert, ένας δοκιμασμένος σκηνοθέτης και γνωστός ηθοποιός. Έχει τεθεί υπό την ομπρέλα του Φεστιβάλ και η -εδώ και δύο μήνες- προετοιμασία του, αποδείχθηκε μια σκληρή δουλειά που την έχει διεκπεραιώσει με τον καλύτερο τρόπο η Σοφία Γεωργιάδου, στέλεχος του Φεστιβάλ στην Αθήνα.
-    Ποιες είναι οι εκ βαθέων προσδοκίες σας για αυτόν το νέο τομέα;

 Το πρώτο κύμα είναι το Σάββατο το βράδυ να μας δείξουν ένα ταινιάκι «Α Stranger in Drama» που να αρέσει στον κόσμο. Αυτό θα είναι η εξαιρετική επιτυχία. Το δεύτερο κύμα είναι αυτό να αποτελέσει προάγγελο αλληλοδιαδόχων εργαστηρίων. Δηλαδή, τον Μάρτιο, π.χ, να διοργανώσουμε ένα τετραήμερο εργαστήριο στη Δράμα υπό την αιγίδα του Φεστιβάλ φιλοξενώντας τον κόσμο εδώ, τον Σεπτέμβριο ξανά κλπ.

Μέλλουσες επιδιώξεις

-    Έχετε προβεί σε κάποιες ενέργειες ήδη;

 Έχουμε υποβάλλει σχετικό αίτημα στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα MEDIA και περιμένουμε απάντηση. Αν έχουμε θετική απάντηση, το Μάρτιο θα οργανώσουμε εδώ ένα πενθήμερο σεμινάριο εργαστηριακού χαρακτήρα με απτό αποτέλεσμα. Εκτός της φεστιβαλικής εβδομάδος, όπως ξέρετε, έχουμε τα ταξίδια μας ανά την Ελλάδα που είναι μια παρέμβαση στο σύστημα της κινηματογραφικής διανομής. Τώρα επιχειρούμε μια παρέμβαση και στην εκπαιδευτική δραστηριότητα.

-    Στοχεύετε να προχωρήσετε σε κάποιο ακόμα νέο στάδιο στα επόμενα χρόνια;

Το επόμενο στάδιο για το Φεστιβάλ είναι να γίνει και κέντρο αγοράς. Η φιλοδοξία μου είναι να δημιουργήσουμε ένα ισχυρό Film Market. Λειτουργεί αρκετά καλά τώρα, αλλά φιλοδοξώ ότι μπορούμε να είμαστε το κέντρο της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το Φεστιβάλ έχει αποκτήσει μεγαλύτερο κύρος, είναι περισσότερο γνωστό και είναι το καλύτερο φεστιβάλ ταινιών μήκους στην νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι κι ένας από τους λόγους που το ένα από τα τρία μεγάλα βραβεία του διεθνούς προγράμματος από βραβείο καλύτερης βαλκανικής ταινίας μετονομάστηκε σε βραβείο καλύτερης ταινίας νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Τα μηνύματα των καιρών

-Τα τελευταία χρόνια όλο και κάτι καινούριο προσθέτετε κάτω από την ομπρέλα του Φεστιβάλ…

Μάλλον αφουγκραζόμαστε καλά τα μηνύματα των καιρών, τις διαθέσεις των φίλων κινηματογραφιστών γι αυτό και κάτι προσθέτουμε κάθε χρόνο.

-    Υπάρχει και το μεγάλο σχέδιο της Καπναποθήκης…

Ναι, μόνο που, δυστυχώς, αυτό είναι κάτι που δεν περνάει από τα δικά μας χέρια ούτε από του Δήμου.  Όμως, είναι αναγκαίο να αποκτήσει μια μόνιμη στέγη το Φεστιβάλ – στέγη δεν εννοώ γραφεία, γιατί γραφεία έχει χάριν της γενναιοδωρίας του Δήμου. Η στέγη για ένα Φεστιβάλ είναι οι αίθουσες και οι χώροι για να δουλεύουν σωστά όλες οι εκδηλώσεις του. Π.χ. τα μικρά studio που στήσαμε στην Δημοτική Βιβλιοθήκη για να  έρχονται οι μαθητές και να κάνουν ραδιοφωνικές εκπομπές σε μια συνεργασία με την ΕΡΤ, τα στήσαμε εμείς,  θα τα ξεστήσουμε στο τέλος του Φεστιβάλ και θα τα ξαναστήσουμε του χρόνου. Γιατί θέλουμε να συνεχιστεί αυτή η εκδήλωση και του χρόνου. Με την ευκαιρία να σας πω ότι, φέτος για πρώτη φορά, με την επικουρία της ΕΡΤ, έχουμε στο εθελοντές σπουδαστές κι αποφοίτους τμημάτων ηχοληψίας από κινηματογραφικές σχολές της Αθήνας. Αυτό είναι ένα ακόμα νέο δεδομένο στο Φεστιβάλ. Είναι μια μεγάλη βοήθεια αλλά παράλληλα και μια ακόμα ένδειξη της αναγνώρισης του κύρους του Φεστιβάλ.

-    Πως ονειρεύεστε το Φεστιβάλ της Δράμας να… σαρανταρίζει;

 Έχω δει Φεστιβάλ να φθίνουνε στα σαράντα, σαράντα πέντε, πενήντα. Υπήρξαν μεγάλα φεστιβάλ, για λόγους κομψότητας δεν θα ήθελα να τα αναφέρω, φεστιβάλ που σήμερα ίσως έχουν περάσει τα πενήντα και μαζί χάσανε όχι μόνο την αίγλη τους αλλά και την ουσία. Λοξοδρόμησαν. Δεν είναι αυτόματος πιλότος η επιτυχημένη πορεία ενός φεστιβάλ. Χρειάζεται ετήσιος αγώνας για ένα Φεστιβάλ από τη μια να διατηρήσει την αξία του, τα ποιοτικά του κριτήρια κι από την άλλη να συνεχίσει να ανανεώνεται. Όποια δεν ανανεώθηκαν, χάθηκαν. Και βέβαια πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι τα Φεστιβάλ Μικρού Μήκους χρηματοδοτούνται από την εκάστοτε Πολιτεία γιατί αν δεν χρηματοδοτηθούν δεν μπορούν να επιζήσουν.

- Πέραν από καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Δράμας, ασκείται πάντα και την ιδιότητα σας ως σκηνοθέτης. Με τι ασχολείστε αυτό τον καιρό;

 Ολοκληρώνω ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους  που δουλεύω εδώ και οχτώ-εννιά χρόνια. Είναι μια παραγωγή της ΕΡΤ ιστορικού περιεχομένου για το λιμό της Αθήνας το 1941-1942.  Ένα υπέροχο ταξίδι στην ιστορική αναζήτηση και τη γνώση.  Έχω κάνει πολλά ντοκιμαντέρ αλλά, πρώτη φορά μπήκα στην διαδικασία ξεκινώντας για κάτι που δεν ήξερα που θα καταλήξω.  Η μεγαλύτερη δουλειά σε αυτή την ταινία είναι η ιστορική έρευνα και μελέτη. Η οποία ακόμα συνεχίζεται…

-    Πότε προβλέπετε  να το παρουσιάσετε;

 Προβλέπω να το καταθέσω στον κύριο Εϊπίδη στο Φεστιβάλ του Μαρτίου.

(Για το Γραφείο Τύπου: Μαρίνα Αγγελάκη)

Γραφείο Τύπου
Κατερίνα Πολύζου
Τηλέφωνο: 6948484242
2521047693
e-mail:fedra_po@otenet.gr