Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
5/6/2004 | Γραφείο Τύπου Ecocinema - Zed-axis

4ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

4ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

 

ECOCINEMA 2004

 

www.ecocinema.gr

 

ΡΟΔΟΣ, 1-6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2004

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ, 30.04.2004

 

Το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Περιβαλλοντικού Κινηματογράφου ECOCINEMA πραγματοποιείται φέτος για δεύτερη συνεχή χρονιά στη Ρόδο από τη 1 έως τις 6 Ιουνίου. Το ECOCINEMA είναι το πρώτο θεματικό κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ελλάδα και το μοναδικό φεστιβάλ περιβαλλοντικού κινηματογράφου στη Μεσόγειο και τη Νοτιανατολική Ευρώπη.

 

Tο 4ο ECOCINEMA, περιλαμβάνει:

§         Διαγωνιστικό τμήμα για ταινίες μεγάλου μήκους με 12 συμμετοχές

§         Διαγωνιστικό τμήμα για τις ταινίες μικρού μήκους (με διάρκεια λιγότερη από 50') με 32 συμμετοχές

§         Ειδικό διαγωνιστικό τμήμα με ταινίες σχετικές με υγροτόπους (Βραβείο του MedWet)

§         Ειδικό διαγωνιστικό τμήμα για μεσογειακές ταινίες (Βραβείο MAP/UNEP)

§         Ειδικό διαγωνιστικό τμήμα για ελληνικές παραγωγές (Βραβεία-Κίνητρα, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου)

§         Πληροφοριακό τμήμα με 24 συμμετοχές

§         Ειδικά αφιερώματα:

§         Το πρώτο αφορά στους Αυτόχθονες Πληθυσμούς της Γης με παλιές ιστορικές ταινίες και σύγχρονες παραγωγές για τη ζωή των πρωτόγονων κοινωνιών και για τις απειλές που υφίστανται στην εποχή της παγκοσμιοποίησης.

§         Το δεύτερο αφιέρωμα παρουσιάζει τα Ιταλικά Κινηματογραφικά Αρχεία του Μεσοπολέμου για τα Δωδεκάνησα. Πρόκειται για την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση αυτού του υλικού, το οποίο αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

 

Διαγωνιστικο - Πληροφοριακο

Μεγάλη θεματική και αισθητική ποικιλία καλύπτουν οι ταινίες που φέτος έχουν υποβληθεί στο ECOCINEMA και έχουν προκριθεί για τα διαγωνιστικά τμήματα  και το πληροφοριακό.

 

Εικόνες φυσικής ομορφιάς αποτυπωμένες με αισθητική τελειότητα και ποίηση, επιστημονικές έρευνες που οδηγούν στα μονοπάτια της φύσης, άνθρωποι που ανακαλύπτουν τη δύναμη και τη μοναδικότητά τους μέσα από τη σύγκρουσή τους με την πραγματικότητα, ο αστικός χώρος με τις πολλαπλές του όψεις και τα προβλήματα, είναι μερικές από τις πλευρές που αναδεικνύονται μέσα από τον κινηματογραφικό φακό. Ενδεικτικά, αναφέρουμε το Survey (Joe King), μία μοναδική οπτική ξενάγηση στη Νότια Ουαλία, το Biotope (Merwan Chabane), όπου το υπόγειο τρένο αντιμετωπίζεται σαν ένας νέος βιότοπος των θηλαστικών-ανθρώπων, το The Wild Blue Mountains (Robert Wyatt) για τα Γαλάζια Όρη της Νέας Νότιας Ουαλίας, το Motherland (Archie Baron), όπου το DNA χρησιμεύει σε τρεις ανθρώπους για να ανακαλύψουν τις αφρικανικές τους ρίζες.

 

Η πολιτική διάσταση, υπό την ευρεία έννοια, είναι έντονη σε ταινίες όπως το πολυβραβευμένο The Corporation (Mark Achbar - Jennifer Abbott, 2003) που εξετάζει πώς αναπτύσσεται ο παράλογος "οργανισμός" της εταιρείας, αλλά και πώς αναπτύσσονται δυνάμεις αντίστασης απέναντί του, με διακεκριμένες προσωπικότητες, όπως ο Noam Chomsky, να καταθέτουν τις απόψεις τους, το Πύλα (Ηλίας Δημητρίου, 2003) για τη συγκατοίκηση ελλήνων και τούρκων στο ομώνυμο χωριό της Κύπρου, το Backlights: Human resources (Marije Meerman, 2002) για την ανεργία στην Αργεντινή και το πρωτότυπο reality, του οποίου οι δύο νικητές εξασφαλίζουν μία θέση εργασίας, και το Power trip (Paul Devlin, 2003) για την ιδιωτικοποίηση του ηλεκτρικού ρεύματος στη Γεωργία, της οποίας οι κάτοικοι πρέπει να μάθουν ότι υπάρχει χρέωση για την κατανάλωση ρεύματος, γεγονός το οποίο αντιμετωπίζουν επινοώντας έξυπνους τρόπους για να παίρνουν το ρεύμα δωρεάν, κάποιες φορές με τραγικά αποτελέσματα.

 

Ξεχωριστή θεματική κατηγορία αποτελούν οι ταινίες στις οποίες οι κοινωνίες, οι πόλεις και η τεχνολογία τους μπαίνουν στο μικροσκόπιο κάτω από ένα οικολογικό πρίσμα. Στο Drowned out (Franny Armstrong, 2002) οι κάτοικοι ενός χωριού στην Ινδία αποφασίζουν να μείνουν στον τόπο τους ενώ αυτός βυθίζεται στο νερό και τον αγώνα τους στηρίζει η παγκοσμίως γνωστή συγγραφέας του βιβλίου Ο θεός των μικρών πραγμάτων Arundhati Roy, που αναρωτιέται για το νόημα όλης αυτής της ιστορίας. Στο Surplus (Eric Gandini, 2003) τίθεται υπό αμφισβήτηση, μέσα από δυνατές εικόνες, η ευτυχία που προκαλεί ο καταναλωτισμός. Η αντίδραση στη λογική του "ταχυφαγείου" παρουσιάζεται στο Slow food revolution (Carlo Buralli, 2003), που μιλά για το κίνημα του αργού φαγητού, τους ανθρώπους και την ιστορία του.

 

Συχνές είναι οι ευαίσθητες ματιές σε πλευρές της σύγχρονης ζωής κοντά αλλά και πιο μακριά από την Ελλάδα: Τo 64 squares, 32 wooden sticks (Θοδωρής Καλέσης, 2004) παρακολουθεί την ελληνική ομάδα σκακιού τυφλών και ατόμων με μειωμένη όραση στο ταξίδι της στην Κωνσταντινούπολη για ένα τουρνουά σκακιού. Στο Hole in the wall (Rory O' Connor - Gil Rossellini, 2002) ένας ινδός ερευνητής τοποθετεί έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή σε έναν τοίχο στο δρόμο και διαπιστώνει έκπληκτος ότι τα παιδιά της γειτονιάς του έμαθαν μόνα τους να σερφάρουν στο διαδίκτυο.

 

Νεο Βραβειο απο τη Συμβαση Ramsar και το MedWet

Η Σύμβαση Ramsar για τους Υγροτόπους (www.ramsar.org) που υπογράφτηκε στην πόλη Ramsar της Περσίας το 1971, και το MedWet, η Μεσογειακή Πρωτοβουλία για τους Υγροτόπους της Σύμβασης Ramsar (www.medwet.org), ενστερνιζόμενο τη θέση του ECOCINEMA ότι τα σημαντικά περιβαλλοντικά θέματα θα πρέπει να τίθενται σε ευρύ κοινωνικό διάλογο μέσα από την παγκόσμια τέχνη του κινηματογράφου, θεσπίζουν φέτος για πρώτη χρονιά την απονομή ειδικού ετήσιου βραβείου €4.000 (τεσσάρων χιλιάδων ευρώ) για την καλύτερη ταινία σχετική με το νερό και τα συναφή οικοσυστήματα (ιδιαίτερα τους υγροτόπους). Ο σκοπός του Ramsar/MedWet είναι να ενθαρρύνει και να υποστηρίξει την παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης πάνω στα θέματα που σχετίζονται με το νερό και γενικότερα με το υδάτινο περιβάλλον και την αλληλεπίδρασή τους με τους ανθρώπους, με την πεποίθηση ότι αυτές συμβάλλουν στην αύξηση της ενημέρωσης, του ενδιαφέροντος και της ευαισθητοποίησης του κοινού για τη διατήρηση και τη συνετή χρήση αυτών των πολύτιμων φυσικών πόρων.

 

Αφιερωμα στους Αυτοχθονεσ Πληθυσμουσ

Το αφιέρωμα στους Αυτόχθονες Πληθυσμούς παρουσιάζει στο ελληνικό κοινό, μέσα από επιλεγμένες ταινίες από όλον τον κόσμο, τους ιθαγενείς λαούς και τις κουλτούρες που αυτοί έχουν αναπτύξει, καθώς και τη σπουδαιότητα της ύπαρξής τους για τον δυτικό κόσμο, του οποίου ο "επιτυχημένος" υλικά πολιτισμός έχει επιδράσει έντονα πάνω τους. Για τη σύγχρονη οικολογική και ανθρωπολογική σκέψη, οι λαοί αποτελούν ζωντανά παραδείγματα πανάρχαιων αξιών, όπως είναι η μέριμνα για τις επόμενες γενιές, η ολιστική θεώρηση της φύσης, η αφοσίωση στην έννοια της κοινότητας. Οι ταινίες του αφιερώματος και ανάμεσά τους Το σημάδι της φάλαινας (2003), το Ιμαλάια (1999), το Baraka (1992), φωτίζουν διαφορετικές πλευρές της ιστορίας των πολιτισμών πάνω στη Γη.

 

Ιταλικα Αρχεια του Μεσοπολεμου για τα Δωδεκανησα

Το αφιέρωμα αυτό, το οποίο επιμελήθηκε ο Νίκος Νικολαΐδης, κάνει την παγκόσμια "πρώτη" του στην τελετή λήξης του ECOCINEMA. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σπάνιο υλικό των ιταλικών αρχείων σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Περιβαλλοντικού Kινηματογράφου του Tορίνο και του Iνστιτούτου LUCE. Τα αρχεία αυτά δείχνουν τη σχέση Ιταλίας - Δωδεκανήσων, αλλά και τα ίδια τα Δωδεκάνησα μέσα από το πρίσμα της λογικής που καθόριζε τις κινηματογραφικές παραγωγές της Ιταλίας του Μουσολίνι. Τα Δωδεκάνησα, ένας χώρος πειραματισμού από κάθε άποψη για τον ιταλό ηγέτη από την αρχιτεκτονική μέχρι τη γεωπολιτική, αναδείχθηκαν σε ιδανικό τόπο κινηματογραφικής απεικόνισης.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Χορηγοί επικοινωνίας:

ΕΡΤ Α.Ε.

ΤΑ ΝΕΑ

www.cultureguide.gr

Ράδιο ΛΥΧΝΑΡΙ