Θηραϊκός όρθρος
- Σκηνοθεσία:
- Σφήκας Κώστας, Τορνές Σταύρος
- Διάρκεια:
- 20΄
- Έτος:
- 1968
- Κατηγορία:
- Ντοκιμαντέρ
- Format:
- 35 χιλ.
- Χρώμα:
- Ασπρόμαυρη
- Κόστος:
- 60000
- Διανομή:
- Σύνδεσμοι:
- • Δείτε την ταινία
Σύνοψη ταινίας
Ένα ντοκιμαντέρ στο χώρο της Θήρας.
1967. Μια άποψη της Σαντορίνης που δεν έχουμε δει, δεν γνωρίζουμε και οι παλιότεροι έχουν ξεχάσει. Κάποια πρόσωπα στην ταινία είναι γνωστά και ζουν μέχρι σήμερα. Τότε σε μικρή ηλικία έτρεχαν στα σοκάκια - πραγματικά ρυμίδια - του νησιού, με άλλη ελευθερία και άλλες σκέψεις.
Δεν ήταν η πεινά που βιάζονται κάποιοι να ανακαλύψουν, στο βίντεο, ο πρωταγωνιστής. Ήταν μια άλλη άποψη μια διαφορετική στάση ζωής στις άγνωστες, τότε, εικόνες της ζωής σε μακρινούς τόπους. Το ίδιο κι ανάποδα, με τους επισκέπτες να αντικρίζουν σκαμμένα πρόσωπα από τη σκληρή διαβίωση στο άνυδρο (ακόμα και σήμερα) νησί. Μια άλλη εικόνα για τους πιο σύγχρονους, τότε, τουρίστες που χαίρονταν την αυθεντικότητα της ξεχασμένης Σαντορίνης. Οι εκτάσεις με την παρθένα γη, που σήμερα γεμάτη τσιμέντο δηλώνει παγκοσμιοποιημένη, έτρεφαν τους λίγους εργατικούς κάτοικους και τις οικογένειες τους. Η εκμετάλλευση, από την λογική άγνοια των ντόπιων, ήταν και τότε η ίδια ίσως και χειρότερη, γιατί ακόμα και σήμερα κάνουν στη Σαντορίνη "δεήσεις" σε αυτούς που κατ' έκλεψαν και ρήμαξαν τον τόπο.
Πρόκειται, τέλος, για την χαμένη εικόνα της Ατλαντίδας για τους οραματιστές της αλλά και όσους έχουν ζήσει σε αυτό το αγνό παρελθόν.
Συντελεστές
- Σκηνοθεσία:
- Σφήκας Κώστας, Τορνές Σταύρος
- Παραγωγή:
- Σαμιώτης Γιώργος, Τορνές Σταύρος
- Σενάριο:
- Σφήκας Κώστας, Τορνές Σταύρος
- Φωτογραφία:
- Πανουσόπουλος Γιώργος
- Ήχος:
- Σφήκας Κώστας
- Μοντάζ:
- Παπακυριακόπουλος Πάνος
Media της ταινίας
- Φωτό
- Από την ταινία
Συμμετοχές σε festival - Προβολές
Βραβεία
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:Βραβείο Κριτικών.
Σχόλια ταινίας
ΤΕΥΧΟΣ WHAT THE FUCK BLOG EXTRA ΤΟ ΘΕΜΑ FEATURED / ΣΙΝΕΜΑ / 08/01/2014
Ο Θηραϊκός Όρθρος στο MoMA
Το ασπρόμαυρο πειραματικό ντοκιμαντέρ για τη Σαντορίνη του 1967 των Κώστα Σφήκα και Σταύρου Τορνέ, ανήκει στη μεγαλύτερη παγκόσμια συλλογή καλλιτεχνικού σινεμά.
Ο Θηραϊκός Όρθρος είναι μία ταινία που δύσκολα μπορούσε να δει κανείς, αφού τα δικαιώματα προβολής να ανήκουν πιθανότατα στο MoMA. Τις τελευταίες δεκαετίες έχει προβληθεί ελάχιστα και αυτό αφού άρχισε ετεροχρονισμένα να εκτιμάται η κινηματογραφική αξία των δημιουργών του και να γίνονται οι πρώτες σχετικές ρετροσπεκτίβες. Γιατί ο Σταύρος Τορνές ο Κώστας Σφήκας και ο Δήμος Θέος, επιγραμματικά η Αγία Τριάδα του ελληνικού κινηματογραφικού avant-garde, άρχισαν να αποτιμώνται όψιμα σε σχέση με τους υπόλοιπους δημιουργούς του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Ο Θηραϊκός Όρθρος γυρίστηκε στη Σαντορίνη το καλοκαίρι του 1967, στην έναρξη της δικτατορίας. Είναι ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους του οποίου η ιδιαίτερη σκηνοθεσία των Σταύρο Τορνέ και Κώστα Σφήκα, το τολμηρό μοντάζ του Πάνου Παπακυριακόπουλου και η απρόσμενη μουσική επένδυση [αποσπάσματα του όρθρου που τα ψάλλει ο Κώστας Βούλγαρης, ο πατέρας του σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη], δημιουργούν περισσότερο ένα καλλιτεχνικό φιλμ και όχι ένα συνηθισμένο λαογραφικό ντοκιμαντέρ κατά τα πρότυπα της περιόδου, χωρίς βέβαια να υποτιμάμε και την ξεκάθαρη καταγγελτική πολιτική θέση που παίρνουν οι δημιουργοί. Η κατακερματισμένη Ελλάδα ανάγεται ιδανικά στο κατεστραμμένο και παρατημένο δομικό περιβάλλον της Θήρας από τον σεισμό των 7,8 ρίχτερ του 1956. Ο αγροτικός πληθυσμός είναι μόνος του στη τύχη του, σαν τους ιθαγενείς που θαμπώνονται με τα καθρεφτάκια, ενώ μόλις αρχίζει το ελληνικό όνειρο της τουριστικής ανάπτυξης – που για την Σαντορίνη κορυφώθηκε φέτος με τους 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες.
Δεν έχει νόημα η περιγραφή του φιλμ αφού καμία περιγραφή δεν μπορεί να αποτυπώσει την έκθεση στη δύναμη ενός έργου τέχνης. Ο Θηραϊκός Όρθρος προβλήθηκε στο 9ο φεστιβάλ κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 1968 που πήρε το βραβείο της κριτικής επιτροπής για το καλύτερο ντοκιμαντέρ μικρού μήκους [στην οποία κριτική επιτροπή υπήρχε και «κυβερνητικός επίτροπος» για τη σχετική χουντική λογοκρισία] ενώ για την ιστορία, καλύτερη μικρού μήκους μυθοπλασίας εκείνη τη χρονιά ήταν η Εκπομπή του Θόδωρου Αγγελόπουλου, δηλαδή τα δύο φιλμ μικρού μήκους που συντάσσουν τον πρόλογο του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Το καλύτερο [και μοναδικό;] αρχείο ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, από το 1939 μέχρι σήμερα www.shortfilm.gr, είναι εδώ.