Ειδήσεις

Αναζητήστε με μια λέξη το άρθρο που είναι καταχωρημένο.
27/9/2006 | Φεστιβάλ Δράμας

Master Class με τον δάσκαλο της έβδομης τέχνης, Νίκο Καβουκίδη

Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Θυμόμαστε, αναπολούμε…» 50 χρόνια ελληνικού κινηματογράφου

Master Class με τον δάσκαλο της έβδομης τέχνης, Νίκο Καβουκίδη

Υπήρξε ο πρώτος θεατής των περισσότερων κλασικών πλέον ταινιών του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, πίσω από τις κινηματογραφικές μηχανές. Είχε την ευτυχία να εργαστεί με τους ηθοποιούς που μεγάλωσαν με τις ερμηνείες τους όλους τους Έλληνες: την Κατίνα Παξινού, τον Ορέστη Μακρή, το Διονύση Φωτόπουλο, τη Γεωργία Βασιλειάδου, αλλά και την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τη Τζένη Καρέζη, τη Ζωή Λάσκαρη και τη Μάρθα Καραγιάννη. Ανδρώθηκε μέσα στα στούντιο της Φίνος Φιλμς και οι σημαντικότεροι Έλληνες κινηματογραφιστές σήμερα –Βούλγαρης, Αγγελόπουλος, Κατσουρίδης είναι μερικοί- υπήρξαν και συνεχίζουν να είναι συνοδοιπόροι σ’ αυτό το μαγικό ταξίδι στον κόσμο του κινηματογράφου που ξεκίνησε πενήντα χρόνια πριν και εξακολουθεί να βρίσκεται σε εξέλιξη.

Στο φετινό Φεστιβάλ Δράμας, ο κινηματογραφιστής Νίκος Καβουκίδης, μέλος της κριτικής επιτροπής του εθνικού διαγωνιστικού τμήματος, δέχτηκε να παραχωρήσει ένα Master Class στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων του Φεστιβάλ και να συνομιλήσει με τη νεότερη γενιά σκηνοθετών και τεχνικών, σε φιλικό κλίμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημοτικού Ωδείου Δράμας.

«Σήμερα επιχειρώ να συζητήσω και περισσότερο να ακούσω τις απορίες των νέων κινηματογραφιστών και τα προβλήματα που έχουν. Θα κάνω μια αναπόληση των πενήντα μου χρόνων στον ελληνικό κινηματογράφο, ξεκινώντας από την πρώτη μου μέρα ακόμη, μέχρι την πιο πρόσφατη κινηματογραφική μου δουλειά», δήλωσε ο Νίκος Καβουκίδης λίγο πριν την έναρξη του Master Class για να προσθέσει: «Ελπίζω τα θέματα που θα θίξω να αποτελέσουν αφορμή για να ξεκινήσει μια συζήτηση, στην οποία θα προσπαθήσω να μεταδώσω στους νεότερους δημιουργούς του κινηματογράφου την ανάγκη να αγαπήσουν την τέχνη με την οποία επέλεξαν να ασχοληθούν. Ο κινηματογράφος χρειάζεται ανθρώπους ερωτευμένους με αυτόν και παράλληλα ανθρώπους πολύ συναισθηματικούς. Χρειάζεται όμως και πολλή δουλειά. Προσωπικά, σε κάθε νέα κινηματογραφική δουλειά που ξεκινώ αισθάνομαι σαν πρωτάρης. Αυτό το συναίσθημα επιθυμώ να μεταφέρω στα νέα παιδιά. Επιπρόσθετα, θέλω να κατανοήσουν πως σε μία ταινία ακόμη κι αν η φωτογραφία είναι μέτρια, μία πολύ καλή αφήγηση και πολύ καλές ερμηνείες θα διασώσουν το τελικό αποτέλεσμα».

Οι προσδοκίες των νέων κινηματογραφιστών που έσπευσαν να παρακολουθήσουν το Master Class ανάλογες του καλλιτεχνικού βεληνεκούς του εισηγητή. «Η παρακολούθηση ενός τέτοιου είδους Master Class, δεν είναι μόνο θέμα απόκτησης γνώσεων, αλλά περισσότερο αποτελεί ευκαιρία για μια φιλική κουβέντα σε χαλαρή ατμόσφαιρα με έναν δημιουργό με μεγάλη πορεία στον κινηματογράφο» μας είπε η νεαρή σκηνοθέτιδα Ιρίνα Μπόικο. «Για εμένα και πιστεύω και για όλους τους συναδέλφους μου, έχει πολύ ενδιαφέρον να ακούσω πως ξεκίνησε την καριέρα του ένας δημιουργός όπως ο Νίκος Καβουκίδης, να μάθω για τα μαθήματα που πήρε κατά τη διάρκεια της καριέρας του, τα λάθη που έχει κάνει και πως τα αντιμετώπισε», πρόσθεσε,

Το Master Class ξεκίνησε με την προβολή μιας 30λεπτης αναδρομής στο έργο του Νίκου Καβουκίδη, που ετοίμασε ο ίδιος. Φωτογραφίες από τα γυρίσματα των ταινιών στις οποίες εργάστηκε ως μοντέρ, βοηθός διευθυντή φωτογραφίας ή διευθυντής ο ίδιος, από τότε ακόμη που ήταν ο «Νικολάκης ο Καβουδικάκος» για την οικογένεια της Φίνος Φιλμς και σκηνές από εκείνες τις ταινίες που έχουν μείνει ανεξίτηλες στη μνήμη των Ελλήνων θεατών: «Λόλα», «Αμόκ», «Δεσποινίς Διευθυντής», «Το δόλωμα», «Κορίτσια για φίλημα», «Μια τρελή, τρελή οικογένεια», «Τζένη, Τζένη», «Στεφανία», «Κοινωνία ώρα μηδέν», «Το Νησί της Αφροδίτης» -η μοναδική ελληνική κινηματογραφική ταινία που συμμετείχε η Κατίνα Παξινού- είναι μόνο μερικές από αυτές.

«Όταν ξαναβλέπω μία ταινία για την οποία έχω εργαστεί, πάντα θέλω να διορθώσω κάποια πράγματα», εκμυστηρεύτηκε ο Νίκος Καβουκίδης στο τέλος του 30λεπτου αφιερώματος.

Η συζήτηση με τους νεότερους Έλληνες κινηματογραφιστές κάλυψε τεχνικά θέματα που προκύπτουν κατά την παραγωγή μιας κινηματογραφικής ταινίας, περιείχε όμως επίσης πρακτικές και ηθικές συμβουλές για ζητήματα που προκύπτουν κατά τη δημιουργία μιας ταινίας, ακόμη κι αν τα τεχνικά μέσα της παραγωγής αλλάζουν και διαμορφώνονται σύμφωνα με τις ανάγκες της εποχής. Οι διαφορές στην αισθητική της ασπρόμαυρης και της έγχρωμης ταινίας από τη σκοπιά του διευθυντή φωτογραφίας, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα του γυρίσματος σε βίντεο και σε φιλμ και ακόμη οι δυσκολίες στην εύρεση χρηματοδότησης μιας ταινίας και τα επιπλέον προβλήματα που αυτό δημιουργεί, όπως και το ζήτημα της διανομής των ελληνικών ταινιών ήταν τα πρακτικά ζητήματα που έθιξαν οι νέοι σκηνοθέτες και για τα οποία ζήτησαν τη συμβουλή του Νίκου Καβουκίδη.

Ωστόσο, κατά τον ίδιο, η δημιουργία μιας ταινίας απαιτεί εκτεταμένη και σωστή προεργασία. «Έχουμε ανάγκη της πιο συγκροτημένης και οργανωμένης παιδείας», αλλά και σωστής θεματολογίας, που θα οδηγήσει στην αφήγηση μιας ιστορίας που θα κατακτήσει το κοινό, καθώς «αυτό που λείπει από τους νεότερους είναι η κουλτούρα η κινηματογραφική».

Η σχέσεις μεταξύ των ατόμων που εμπλέκονται στην παραγωγή μιας ταινίας πρέπει να είναι αρμονικές. «Στη Φίνος Φιλμς ήμασταν σαν μια οικογένεια (…) Με χαροποιεί το γεγονός πως τώρα βλέπω τους μικρομηκάδες να λειτουργούν σαν μια παρέα, όπως τότε κι εμείς».

Κλείνοντας, ο Νίκος Καβουκίδης ευχήθηκε «οι Έλληνες κινηματογραφιστές, ανεξαρτήτου ηλικίας, να ανανεώνουν συνεχώς τις ιδέες τους» που θα οδηγήσουν στη δημιουργία καλών ελληνικών ταινιών.

(Για το Γραφείο Τύπου Βασίλης Τερζόπουλος)

 

Η υπεύθυνη Γραφείου Τύπου

Κατερίνα Πολύζου

Τηλ.: 2521026621 & 6948484242

e-mail: festival@altecnet.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δράμα: Αγίας Βαρβάρας 9 66100 Δράμα Τηλ:25210 47575 Fax:25210 33526

Αθήνα: Εμμ. Μπενάκη 71 10681 Αθήνα Τηλ:210 3300309 Fax:210 3302818

www.dramafilmfestival.gr – Email : kinfest@dra.forthnet.gr